Microkorg XL?!?

Klar, kleine Tasten ist extra Aspekt. Hatte ich mich vor einer Weile drüber lustig gemacht, heute kenne ich Momente, wo das ok ist. Die Perspektive ändert sich manchmal. Die jetzt hat immerhin Wasserfalltastatur, so wie man das auf dem Bild erkennen kann. Kriegt dafür einen "Very Cute" Bonus :D Bei anderem Einsatz lässt der sich ja mit ner 88er fernsteuern.
 
Also ich find den microkorgXL auf ganzer Linie zum :blerk:
hat zwar äußerlich ein bisschen was von GDR-Vermona, aber da bleib ich doch lieber bei der Classic-Variante, Display hin oder her, 128 Sounds sind jetz auch nich zu viele, um sie sich zu merken...
Die sollen lieber ma ne neue Tribe an Start bringen! :twisted:
 
Moogulator schrieb:
USB wäre denkbar beim neuen XT, wäre sicher ne schöne Sache für Laptöpler™

hm, eigentlich nicht nötig. was soll der mir geben? ich brauch für ernsthaft laptop eh irgendein masterkeyboard und mehr controller. die sound engine bringts dann auch nicht.

wäre für mich eher die sparversion, wenn man nicht mal den laptop ankriegt. was für die 3-mann-wohnzimmer-bar...
 
Moogulator schrieb:
3-Stufen Schalter statt Taster für Oct-Transpose zB - Weniger in Funktion, sieht nur netter aus. Optik vor Funktion ist immer sone Sache.
Ist vielleicht trotzdem ein Taster und kein Schalter. Nix genaues weiß man nicht und die Hoffnung stirbt zuletzt ;-)
 
Jetzt verstehe ich auch, warum der R3 nicht mehr im 2009er Printkatalog vom Musicstore drin ist. Das Ding läuft möglicherweise aus.
 
Hoffentlich hat das Ding Batteriebetrieb. Das ist echt ein Nachteil beim R3.

Edit: Ich hab bei den Japsen mal auf der Website nachgeschaut, er hat Batteriebetrieb.
 
Das Ding hat ja einen so was von übertriebenen Retro-Look - echt peinlich. :wuerg:

Der MicroKorg hatte doch schon mit dem R3 einen würdigen Nachfolger.
 
nanotone schrieb:
Der MicroKorg hatte doch schon mit dem R3 einen würdigen Nachfolger.
Der R3 ist kein Nachfolger des Microkorg, er hat keinen Retrolook, keine Minitastatur und auch keinen Batteriebetrieb. Alles das, was das Charisma des Microkorgs ausmacht, fehlt dem R3. Ich mutmaße mal, dass Korg das über enttäuschende R3-Verkaufszahlen schnell kapiert hat und deshalb einen echten Nachfolger nachgeschoben hat. Das Design des neuen Kleinen finde ich zum Niederknien gut. Ist halt Geschmackssache.
 
Tja, er polarisiert schon wieder ;-)
Ich finde ihn auch nicht hässlich. Display ist natürlich schon ein vorteil. Klang wird sicherlich R3like sein, nicht Microkorglike - Das lag aber wohl auf der Hand.

Wenn die gleichen Features wie R3 drin sind: Nicht so doof, wenn Parameter fehlen? Hmm, dann..
 
hoho, klingt alles eher nach einem alternativen gehauese fuer den R3... also reine optik/haptik geschichte... aber dass sie die synthengine massiv aendern wuerden haette ich eh nicht gedacht... naja ich mag glaub ich lieber schwarz mit roten displays und gruenen ledkraenzen... ;-)

wird trotzdem wieder gehen wie die warmen semmeln... denke mal es trifft den geschmack der vielen bands und anderen retro-fixierten musikern die halt was huebsches 'alt'-aussehendes auf der buehne haben wollen ohne zu tief in die tasche greifen zu muessen... dieser ganze folk-mit-electronic-hype kommt dem sicher auch zu gute....
 
Der Arpeggiator hat lt. den japanischen Specs auch den Stepmodus. Wenn man sich die Screenshots des Editors anschaut, vermisst man die Modulationssequencer. So 1:1 scheint die R3 Engine also nicht übernommen zu sein. Außerdem verliert man beim R3 keine Stimmen, wenn man vocodert. Der Microkorg XL ist dann laut Specs nur noch vierstimmig. Könnt ich aber mit leben.
 
tatsächlich radias und nicht microkorg/ms2000 synthese.

wird sich sicher gut verkaufen, ein presetsynth zum live spass haben, in süssem old school, micro design... ev. wird das teil sogar einen supertiefen preis haben, wie 300 euro oder so
 
klangsulfat schrieb:
Moogulator schrieb:
3-Stufen Schalter statt Taster für Oct-Transpose zB - Weniger in Funktion, sieht nur netter aus. Optik vor Funktion ist immer sone Sache.
Ist vielleicht trotzdem ein Taster und kein Schalter. Nix genaues weiß man nicht und die Hoffnung stirbt zuletzt ;-)

Ich antworte mir mal selbst ;-) Also, bei diesem Bild leuchtet die linke LED, der Schalter steht aber in der Mitte. Demnach ist es also ein Taster. Oh Mann, ich krieg gerade G.A.S.


fea.jpg
 
Ewig können die diese "repackaging" Politik nicht aufrechterhalten. Wo sind die neuen Ideen??
 
Kaoss Serie, Nano Serie, DS-10, KARMA...

Also Korg sind wirklich nicht die schlimmsten Neuverpacker. Von den etablierten Herstellern findet sich dort am ehesten was halbwegs innovatives.
 
"The microKORG range expands with a new big brother to mega selling microKORG synth

The original microKORG is loved and used daily by musicians around the world – from keyboardists to guitarists – enabling everyone to experience the enjoyment of a great synthesizer. Now an advanced microKORG is available; a synthesizer that lets you generate your own personal sound, packing a cutting-edge sound engine and powerful effects into a compact, vintage-like body. Welcome the microKORG XL

Main features
New vintage design is both fresh and nostalgic.
Korg's renowned MMT Multi Modeling Technology, optimized for the microKORG XL.
Sixteeen band vocoder for voice controlled effects. A gooseneck microphone is included, so you can begin vocoding right away.
128 powerful sounds are built-in and ready for immediate use.
Intuitive sound selection; simply specify the music genre and instrument category.
Seventeen powerful KAOSS derived effects.
Newly developed natural touch mini keyboard is compact, yet easy to play.
Editing software can be downloaded from the Korg website, as well as converted MS2000 and microKORG programs.
Battery powered for on-the-go enjoyment.

The new top of the range microKORG --- XL power in a micro body
The microKORG has continued to be a best-seller since its arrival five years ago, and remains enormously popular today. This latest model boasts Korg’s powerful RADIAS/R3 derived MMT Multi Modeling Technology, as well as a powered-up vocoder. The updated ROM includes PCM data for recreating in-demand vintage keyboards such as piano, electric piano, and clav. Externally, the microKORG XL boasts a completely new vintage design with a textured black body and industrial silver panel. The interface has also been enhanced, making it easier than ever to use. Sound selection is controlled by two large dials; three smaller knobs allow the main parameters to be easily selected. The newly-developed mini-keyboard is firm and responsive for even greater playability. And best of all, it’s battery-powered so you can take it anywhere and still enjoy serious sound. For beginners, advanced musicians, and sound designers, this is a synthesizer that will stimulate your musical creativity.

Korg's MMT Multi Modeling Technology

Korg’s MMT engine provides a compendium of Korg’s various modeling technologies, offering a robust range of sounds – including great analog re-creations. Korg’s famed MMT is the same high-fidelity synthesis that powers our RADIAS, R3, and ElecTribe MX, optimized to provide the microKORG XL with phenomenal performance. The microKORG XL uses two MMT oscillators to generate powerful sounds. Oscillator 1 (OSC1) provides not only the standard waveforms you expect from an analog synthesizer, but a total of seven types of oscillator algorithms, including formant waveforms such as human voice, noise, and PCM/DWGS waveforms such as vintage keyboards and strings. Cross-modulation, unison, and VPM (Variable Phase Modulation) let you create sounds that would be impossible for a conventional PCM synthesizer. Oscillator 2 (OSC2) can be used for modulation (sync or ring) in conjunction with the first oscillator, making it easy to create complex and powerful sounds.

Dynamic synthesis power
Two multi-mode filters, a drive/waveshaping circuit for distinctively distorted sounds, and EG and LFO for creating time-varying tonal change, provide plenty of parameters for serious synthesis. Virtual Patching simulates the patching capability of Korg's classic MS series, and the arpeggiator can run six types of patterns, all adding up to a high degree of creative freedom. There’s also an external audio input jack, so you can process external audio material from a sampler or other source device. In the full-edit mode you have unlimited access to all of the microKORG XL's synthesis parameters.

Versatile Vocoding covers every angle – including those robot voices
Using a microphone, the microKORG XL’s amazing vocoder allows you to add vocal characteristics to any sound, creating everything from “talk-box” filtering, pseudo choirs, talking instruments and vintage Sci-Fi robots. You can also use a nother instrument – such a drum machine – to add rhythmic dexterity to your synth tracks. Our unique Formant Hold allows you to freeze the vocal input for continuous vocoder effects. In addition to simulating the classic vocoder sounds of the past, the microKORG XL also allows you to shift the filter frequencies (Formant Shift function) and adjust the level and pan of each of the sixteen bands, greatly altering the tonal character. This allows you to easily create fascinating textures and sounds that go far beyond traditional vocoding. A gooseneck microphone is included, so you can immediately start using these superb vocoder functions.

128 professional sounds, organized for immediate use

Finding the right sounds is easy. To choose a sound simply rotate the two large dials. The first selects the musical genre, while the second defines the instrument category. From the familiar "ROCK / KEYBOARD," the standard "R&B / LEAD," and the distinctive "HIPHOP / BASS," a wide range of presets are instantly available. For the diehard synthesists and sound designers, you can use the three performance edit knobs for fast, effective editing in performance. You're also free to select and assign your favorite parameters

Advanced dual effect engines
The two master effect processors were perfected on our KAOSS series. These up-to-the-minute effects go far beyond traditional delay and chorus, delivering a total of 17 powerful algorithms, including ring modulation and a grain shifter. In addition, delay effects can be synchronized to MIDI clock for expanded possibilities in a live performance and other “beat-sensitive” situations.

Compact expression and playability
Our new Natural Touch Mini Keyboard is firm and easy to play, inspiring confidence and greatly enhanced expressivity. The proportion of the black keys to white keys has been adjusted to make chording easier, and the improved touch allows rapid-fire phrases. The “waterfall” keys project a feeling of quality, and also make it easier to play glissandos, smears and slides.

FREE! Downloadable sound editing software
You can use a USB cable to connect the microKORG XL to your computer, and use the free sound editing software to organize your sounds and edit all of the parameters from your computer. In addition to the editing software, you can also download and use converted programs from microKORG and the MS2000/MS2000B free of charge.

Please note: Cosmetic and Technical specifications are subject to change without notice

microKORG XL Specifications
Tone Generator System: MMT (Multiple Modeling Technology)

Multi Timbral= maximum 2 (when using Layer, Split, or Multi)
Voices=8 voices
Structure: 2 oscillators + noise generator, Oscillator 1: Wave: 8 types (Sawtooth, Pulse, Triangle, Sine, Formant, Noise, DWGS, Audio In), Modulation: Waveform, Cross, Unison, VPM, Oscillator 2: Wave: 4 types (Sawtooth, Pulse, Triangle, Sine), Modulation: Ring, Sync, Ring+Sync, Waveshape: Type: Drive, Decimator, HardClip, OctSaw, MultiTri, MultiSin, SubOSCSaw, SubOSCSqu, SubOSCTri, SubOSCSin, LevelBoost, Multimode Filters: Filer 1: -24 dB/oct LPF ~ -12 dB/oct LPF ~ -12 dB/oct BPF ~ -12 dB/oct HPF ~ Thru, Filter 2: LPF, HPF, BPF [Vocoder] 16 channel vocoder, adjustable level and pan for each channel, Formant Shift function, Formant Hold function Keyboard: 37 notes (mini-keyboard, velocity sensitive) Effects: Timbre: 2 band EQ, Master effect x 2, 17effects Arpeggiator: Six types: UP, DOWN, ALT1/2, Random, Trigger, Individual step on/off function Programs: 128 programs (A/Bbanks x 8 genres x 8 category) Inputs: [AUDIO INPUT 1] jack (with MIC/LINE switch) – Rear Panel Connector: 1/4” phone jack (unbalanced) [AUDIO INPUT 1 (MIC)] jack – Front Panel Connector: XLR jack (balanced) Outputs: [L/MONO, R] jacks Connectors: 1/4² phone jacks (unbalanced) [PHONES] jack Connector: 1/4² phone stereo jack MIDI: IN, OUT, THRU connectors USB: Type B connector Display: Custom LCD Power Supply: DC 9 V (AC adapter), or six AA alkaline batteries (sold separately) Battery Life: approx. four hours (with alkaline batteries) Dimensions: 556(W)x231(D)x73(H)mm/21.89"(W)x9.09"(D)x2.87"(H) Weight: 2 kg/4.41 lbs. (without batteries and included microphone) Accessories: AC adapter, Gooseneck Microphone microKORG XL Sound Editor Operating requirements Windows: • Computer A computer that satisfies the operating requirements of Windows XP or Windows Vista, and has a USB port • Operating system Microsoft Windows XP (SP3 or later), Windows Vista (SP1 or later) Macintosh: • Computer An Apple Macintosh computer that satisfies the operating requirements of Mac OS X and has a USB port • Operating system Mac OS X version 10.4 or later
 
Moogulator schrieb:
Also, USB, R3 Engine, voll editierbar.
Nicht schlecht, echt.
R3 Engine nicht ganz, weil leider zwei Dinge fehlen: Modulationssequencer und Formant Motions. Das sind, neben den Effekten, eigentlich genau die Dinge, die der R3 dem (alten) Microkorg voraus hatte.
 
Ich finde einige mögliche Folgeeffekte davon interessanter.
Vielleicht landen demnächst haufenweise alte MicroKorgs in der Bucht oder der R3 wird billiger, mal sehen.
 
Also ich bin da eigentlich begeistert. Korg macht das was das Volk will, und es macht das gut! Wenn das Ding nicht zu teuer wird, kauf ich es mir sicher. Der Retro-Look ist ja auch total geil, und nicht peinlich wie es hier schon hieß. Oft finde ich das "moderne" Aussehen von einigen neuen Synthesizern eher peinlich, zB Radias, V-Synth, etc. Retro ist unverwüstlich, "modern" muss sich erst mal durchsetzen und sieht schnell alt aus... (aber das Aussehen ist sicher nur drittrangig...)
 
Sehr interessant. Dann darf man ja gespannt sein, ob er vom Preis her auch in die Fusstapfen des Micros treten wird. Ich gehe mal davon aus, weil der Preis ja den Erfolg des kleinen ausgemacht hat :)
 
klangsulfat schrieb:
Moogulator schrieb:
Also, USB, R3 Engine, voll editierbar.
Nicht schlecht, echt.
R3 Engine nicht ganz, weil leider zwei Dinge fehlen: Modulationssequencer und Formant Motions. Das sind, neben den Effekten, eigentlich genau die Dinge, die der R3 dem (alten) Microkorg voraus hatte.

Ja, sehe ich auch so. Ich würde mir aber auch den R3 holen, wenn ich den Radias nicht hätte ;-)
Ich bin Sequencergeil, rat doch mal wieso diese Site Sequencer heißt? ;-)

Ich finds auch schade, dass man sooo um die ModSequencer kämpfen muss. Ich bin ne arme Randgruppensau.

Aber ich nutze auch einige weniger schöne Synthesizer. Ich bin da anders was die Aussehen vs. Sound-Sache angeht. Allerdings finde ich die Korgs alle 3 gut, auch optisch. Hätt nur ungern auf den Modseq verzichtet. Das war immer ein super Feature. Und ich mag so ungern Racks mit ext. Keydings dran, so ein zusammenhangloses Geschwabbel. Aber wer Modseq will, muss G2 oder MS2000R oder eben Radias oder R3 haben. Das wird wohl so bleiben. Erstmal.
 
Scheint fetter zu klingen als der Radias, die haben ihre Engine bestimmt weiter optimiert, Filtermorph und Modsequenzen rausgeschmissen, das bring dann mehr Punch. :lol:

 
naja, filtermorph ist ja noch drinnen, die aufstellung mit den '~' beim ersten und ',' beim zweiten weisen imo darauf hin...

Multimode Filters:
Filter 1: -24 dB/oct LPF ~ -12 dB/oct LPF ~ -12 dB/oct BPF ~ -12 dB/oct HPF ~ Thru
Filter 2: LPF, HPF, BPF

offenbar haben sie diesmal den kammfilter ausgelassen, war wohl zu 'modern'?!

egal das soundbeispiel klingt jetzt nicht so viel anders als radias/r3 und ist einfach ganz gut auf retro programmiert... wie schon gesagt, das augo hoert mit ;-)
 


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