MFB Microzwerg

Ich hätte gern einen Sinus für mein Modularsystem. 8)
Du hast recht. ich konnte auf Anhieb keinen Analogsynth mit Sinus finden( Hab das bisher mit digitalen gemacht)
 
Matt van K schrieb:
Ich hätte gern einen Sinus für mein Modularsystem. 8)
Du hast recht. ich konnte auf Anhieb keinen Analogsynth mit Sinus finden( Hab das bisher mit digitalen gemacht)

schau ma bei doepfer, er bietet ein lfo an, der sinus kann und auch als vco nutzbar ist, allerdings ist die range beschränkt, in planung ist ein Thru-Zero Quadratur VCO !
ma schaun, was da rauskommt ;-)
 
Matt van K schrieb:
Ich hätte gern einen Sinus für mein Modularsystem. 8)

Oder greife zu einem Filter wie dem Doepfer A-105, via Resonance in die Selbstoszillation gefahren, lässt es sich per Cutoff CV tonal als sauberen Sinus einsetzen. Also kann das Modul als gutes Filter oder Sinusoszillator dienen...

Alles Gute
 
Mr_Kaoss schrieb:
tripbeat schrieb:
Da wir gerade beim Thema "neues" (->Keyboard) sind. Ist auch was bzgl. neuen Drummachines geplant?
ja, auch das ;-) mehr info anfang november

Hey tripbeat,
Wie sieht es denn generell aus? Wurde das neuer Drummie Projekt erstmal auf Eis gelegt oder kommt da was demnächst? Wahrscheinlich hat man noch genug zu tun, bzw. Dominion und so kamen dazwischen?!
 
Denke das wird noch dauern.Sind ja nur 2 Leute und jetzt erstmal Dominion,Dominion KB,Urzwerg Pro...
 
eine idee war auch eine art toy ala monotribe zu machen, schon lange in verschiedenen konzepten da, aber nu kommt im august erstma das korg teil.
auch ein microzwerg expander ist in der überlegung.
vermutlich wird uns der dominion noch ne weile beschäftigen.
 
tripbeat schrieb:
eine idee war auch eine art toy ala monotribe zu machen, schon lange in verschiedenen konzepten da, aber nu kommt im august erstma das korg teil.
auch ein microzwerg expander ist in der überlegung.
vermutlich wird uns der dominion noch ne weile beschäftigen.
Und die Stringmachine? Gibt es da noch Pläne, oder wird es sowas nciht geben.

Grüße
 
binary_idol schrieb:
tripbeat schrieb:
eine idee war auch eine art toy ala monotribe zu machen, schon lange in verschiedenen konzepten da, aber nu kommt im august erstma das korg teil.
auch ein microzwerg expander ist in der überlegung.
vermutlich wird uns der dominion noch ne weile beschäftigen.
Und die Stringmachine? Gibt es da noch Pläne, oder wird es sowas nciht geben.

Grüße
haha, ne solina habe ich mir beschafft für teures geld ;-) diverse andere stringmaschinen auch auf lager ..
aber ehrlich gesagt glaube ich nicht so wirklich dran. ist doch ein sehr kleiner markt un viel neuentwicklung.
wir werden sehen ..
 
Wobei ich die Monotribe wegen ihrer konzeptionellen Mängel* weniger als Konkurrenz, sondern eher als Kaufanreiz einschätze.

* kein CV
* Stepsequencer zu beschränkt
* Drumsound doof, lasch und völlig unflexibel

Meine Einschätzung:

Wenn MFB ein optisch/konzeptionell bewusst ähnliches, aber besseres Teil anbieten würde, das ggf. für Bastler/DIY bewusst Eingriffräume bietet, dann würde das am Markt funktionieren - bei einem Zielpreis von 250 bis 300 Euro. Die Mixtur aus Toy und Musikinstrument ist attraktiv. Man muss da imho keinen großen Aufwand betreiben, um das Korg-Konzept aufzupimpen.
:mrgreen:
(Ideen: brachiale analoge Verzerrerschaltung pro Spur, etwas flexiblere Drumsounds, Subosc für Synth u.ä.)

Wenn das Ding dann auch noch so formatiert werden würde, dass es sich mittels nachträglich angebrachter Schienchen evtl. sogar zusätzlich als Eurorackmodul verwenden ließe (ggf. mit einem Dock für ein optionales Patchfeld u.ä.),
 
7f_ff schrieb:
Sollte sich um die Monotribe handeln...


Gruss

Ja, ist mir auch gerade aufgefallen. Ich war gedanklich zu weit in der Zukunft, dachte, die wäre schon zu haben und Korg hätte schon wieder was neues vor. Allerdings, falls mfb ein monotribe-konkurrenz-gerät bauen sollte irgendwann...bei dem Gedanken werde ich ganz unruhig (im positiven Sinne natürlich)
 
ein spasstool gerne, aber die liebe zeit.. das korgteil ist schon super, leider ist der ribbon zu klein plus eins, zwei andere features, welche ich gern hätte. ich stell hier die tage ma meine idee vor;-)
 
Hey Leute,
hab mal ne frage zu MZ.

Was hat es denn mit shift gedrückt halten und select auf sich. Kann keinerlei veränderung feststellen.
In der Anleitung steht etwas im Zusammenhanng mit dem Cutoff regler.Die Steuerung dessen ein und ausschalten...
Wie funktioniert das?

grüße m
 
tripbeat schrieb:
wir werden auch ein tutorial für den micro erstellen, da einige schaltungen tricky sind.
dies beinhaltet allerdings nicht die syntesizertypischen fachbegriffe, die man überall nachlesen kann.

hier nochma die features:
2 vco with noise, rinmod, pwm, sync, fm synthese
2 multi vcf (seriell/paralell), filter fm,
2 lfo (voltage controlled, likewise one shot) range into audio frequencies
2 env (very fast adsr, gate with short release and smoother attack)
cv gate controls, midi, big patchfield .. velocity/mod wheel mode to vca, vcf, lfo speed ..
380 euro

Wann kommt denn das tutorial !
Bitte um hilfe auch für meine frage bezüglich shift select!
 
ich stell das tutorial ma hier rein morgen, dachte, hätte es schon getan.
die shift funktionen sind in der anleitung erklärt, die kann sich ein jeder von der MFB webseite downloaden.
 
Hallo zusammen, bin neu hier im Forum und noch relativ 'jung' in punkto Hardware-Synths ;-)

Dumme Frage an tripbeat, dem inoffiziellen Sprachrohr von MFB ;-) :
tripbeat schrieb:
auch ein microzwerg expander ist in der überlegung.
also quasi ein Rack-Modul wie beim Kraftzwerg? Ist das eigentlich noch aktuell? Weißt du da genaueres?
Fänd ich nämlich super praktisch, wenn die Zwergen-Familie zusammen inkl. Megazwerg in einem Rack Platz finden könnten. Würde einfach mehr Platz sparen. Die andere Alternative wäre natürlich die Desktop-Zwerge auseinander zunehmen

Ein wenig Thread-übergreifend, aber du hattest im Dominion1-Thread gemeint, dass euer neuer Ladder-Filter auch in anderen Geräten Verwendung finden könnte. Heißt das, dass die Zwerge evtl. geupdatet werden?

Haha ich oute mich schon fast zum MFB-Fanboy! Sorry, wenns nervt, aber eure Geräte haben schon was Spezielles :supi:
 
ein microzwerg expander wird es nun nicht geben. aber ausschliesen will ich es nicht. dafür eine neuauflage des kraftwergs mit anderem gehäuse (wie dominion) und neuen features, wir prüfen derweil ein neuen ladder filter, als auch eine andere tiefpass variante.
unser hauptaugenmerk liegt im bereich des nächsten jahres auf dominion x, dominion 1, dominion 6 (polysynth) und dominon d (drummy).
 
das hat ein synth freak aus japan zur verfügung gestellt ;-)

Owner’s manual
MFB-MICROZWERG
General
MICROZWERG is a small monophonic, analogue synthesizer that can be controlled by MIDI as well as analogue
CV- and Gate voltages. It offers various in- and outputs to modify the pre-wired internal signal routing using
patch chords. Of course, integration to external analogue components is possible through patch chords, too.
MICROZWERG contains all typical elements of subtractive synthesis and is suited for classic bass- and leadsounds
as well as various effect-sounds. In addition, MICROZWERG can be used a filter box for external linelevel-
audio-sources.
Set-up and Connections
Connect the external power-supply to the Power jack. Use AudioOut to connect MICROZWERG to a mixing
desk, an audio interface or an amplifier. Inputs VCF In 1 and 2 allow feeding external audio-signals into the
unit’s signal path at line level to be used as a filter box. MICROZWERG is controlled by MIDI or CV/Gate inputs,
located at the unit’s rear panel. Use a MIDI-cable to connect MIDI In with the MIDI-output of a keyboard or
MIDI-interface. Alternatively, the inputs CV In and Gate In can be used to connect an analogue sequencer or a
CV/Gate-keyboard. Press On/Off to switch MICROZWERG on and off.
Attention: MICROZWERG comes with a dedicated power supply. Do use this power supply!
Attention: MICROZWERG uses analogue components. To ensure stable tuning, make sure the unit is switched
on for 5-10 minutes before your performance.
MFB MicroZwerg User Manual - [1/5]
Shift-Functions
MICROZWERG offers two VCO, VCF and LFO sections. However, the control panels do only exist once. The Shift
button toggles between these sections. With the Shift-LED unlit, the control elements address Octave and
Wave of VCO1, (filtermode)- Select for VCF1 and Wave for LFO1. With the Shift-LED lit, the controls are
routed to VCO2, VCF2 and LFO2.
In addition, Shift is used to specify different system settings. Press and hold Shift to see these settings
displayed by the LEDs.
> Shift/Wave (VCO): This will set the mode of operation for the glide function. The left LED (^) indicates,
that the glide effect is active only while playing legato. With the right LED lit, (RM/Noise), Glide is active
permanently. Use the Wave button to toggle between both modes.
> Shift/Octave: This button selects either note velocity or the modulation wheel as a control source. The left
LED (32’) indicates velocity as control source, which will also enable the accent-function. The right LED (4’)
determines the modulation wheel as control source (as well as MIDI-controller #1). Both functions may be
assigned to different or the same modulation targets. The Octave button is used to select between both
modes. The assignment of the modulation targets follows this selection:
> Shift/Select (VCF): Activates cutoff control for the filter. With the right LED lit (HP), the modulation is
active, with the left LED lit (LP), the function is deactivated.
> Shift/OneShot (LFO): Activates control for the output (VCA). With the LED lit, the modulation routing to the
VCA is active, with the LED unlit, the modulation is inactive. Use OneShot to toggle between the two states.
> Shift/Wave (LFO): Activates modulation control for the LFOs speed (Rate). With the right LED lit (S/H), the
modulation routing is active. With the left LED lit (^), the modulation is inactive. Use Wave to toggle between
the two states. The assignment is done separately for both LFOs. Before assign the modulation routing, select
LFO1 or LFO2 using Shift. Subsequently, hold Shift to assign the modulation as described.
> Legato/Normal-Mode: Holding the Shift button while switching MICROZWERG on, will switch between
legato- and normalmodes for the envelope. In legato-mode, a new note won’t trigger the envelope if another
note is still held. On the contrary, in normal-mode, every new note will trigger the envelope. When holding a
note in this mode, other played notes will retrigger the envelope at their start and end.
In the following, we’ll be describing the MICROZWERG’s signal path as it is internally pre-wired. Possible
options to break up the signal path and to modify the structure using patch chords are discussed afterwards.
Oscillator Section (VCO 1 & 2)
MICROZWERG features two analogue oscillators (VCO) with three waveform shapes each: triangle, saw tooth
and square. In addition, VCO 1 allows activating a ring modulation while VCO 2 can enable a noise generator.
Waveform selection is done by pressing Wave. Press Shift to select VCO 2. At its fifth position (no LED), VCO2
can be disabled.
> Octave sets the base octave to 16’, 8’, 4’ or 2’.
> Tune controls the tuning within a continuous range of +/- six semitones.
> Interval detunes VCO2 in relation to VCO1. The range is approx. one octave.
> Finally, Mixer adjusts the balance between VCO1 and VCO2.
> The VCOs can be modulated by LFO2. By turning Mod2 left from center, the pitches of both VCOs are
modulated. Turning right from center will address the symmetry (pulse width) of the square-waveform if
selected. The center position will deactivate modulation.
Glide
The Glide trim pot adjusts the travel speed of the portamento effect. Here, notes played one after another
will glide from the first pitch state to the next at the defined speed.
MFB MicroZwerg User Manual - [2/5]
Filter Section (VCF 1 & 2)
Both multimode filters work with a slope of 12 db/oct. They are wired in series and offer four alternative
operation modes each: low pass (LP), band pass (BP), band reject (Notch) and high pass (HP). Step through
these modes, by pressing the Select button multiple times. Press Shift to select VCF2.
The filters’ cutoff frequency is determined by the Cutoff knob. This control commonly adjusts filter 1 and
filter 2.
> Space will spread both cutoff frequencies symmetrically (offset). Turning this control counterclockwise will
lower filter 1’s cutoff frequency compared to filter 2. Turning it clockwise will set filter 1’s cutoff frequency
higher than filter 2. At center position, both cutoff frequencies are identical.
> The Resonance control manually sets the bandwidth of both filters. At its maximum, the filters will reach
self oscillation.
Attention: With resonance set to high values, the filter might be overdriven, especially when in high pass
mode. This is caused by the summed output of both resonance peaks. Use Space to attenuate this effect, if
necessary.
Direct Filter Modulation
> The trim pot KeyFollow allows setting the filter opening in dependency to incoming pitch via MIDI or Keys-
CV-inputs.
> Contour determines the influence of the ADSR-envelope towards the filter frequency. Turning this knob
clockwise from the center will introduce a positive modulation. Turning counter-clockwise from center will
introduce an inverted modulation. At center position, no modulation will take place.
> Mod1 sets a cutoff-modulation by LFO 1. Turning the knob counter-clockwise from the center will introduce
modulation of VCF1. Turning it clockwise from center will introduce modulation of both filters. At center
position, no modulation will take place.
Envelope (ADSR)
The envelope generator offers control for Attack-time, Decay-time, Sustain-level and Release-time. The first
three phases work, while a note at the MIDI- or Gate-input is active. The release-time sets in after a
note/gate-signal has stopped. The envelope is prewired to control both filter frequencies with an amount set
by Contour.
Voltage Controlled Amplifier (VCA)
The final element in the signal path is the voltage-controlled amplifier. This VCA is opened by each note at
MIDI- or gate-input. When used in the pre-wired configuration, the opening is carried out gate-like with
minimal release to avoid unwanted clicking.
Dynamic control of the VCA can take place using MICROZWERG’s patch connections (see below).
Modulation Oscillators (LFO 1 & 2)
Both LFOs offers triangle, saw tooth and square waveform shapes. In addition, LFO1 offers a ramp wave,
while LFO2 offers Sample & Hold. The waveforms are selected by consecutive pressing of the Wave button.
Press Shift to select LFO2.
> The frequencies are determined individually using Rate1 and Rate2 controls, ranging from approx. ten
seconds to 100 Hz. Since both LFOs offer individual rate controls, the Shift button is not needed to adjust this
parameter.
> The OneShot button activates a mode where the selected waveform is played only once after an input
trigger. Press Shift if you want to select LFO2. Here, the LFOs acts accordingly to the selected waveform like a
simple envelope.
MFB MicroZwerg User Manual - [3/5]
Patch Connections
The described signal path of MICROZWERG can be modified using its 18 patch in- and outputs. These allow
modifying the internal routings as well as possible integration of external modular components such as stepsequencers,
CV-controllers and additional envelopes or LFOs.
> LFO1 / LFO2 Out: These outputs carry the outputs of the LFOs to be patched to other destinations. The
internal wiring to Mod1(Filter) and Mod2 (Oscillator) will stay intact.
> Mod1 / Mod2 In: These inputs allow feeding external modulators into both modulation sections. With these
inputs patched, the internal pre-wiring of the LFOs to the modulation paths is disabled.
> VCO2 CV In: This modulation input allows controlling the pitch of VCO2 individually. This is essential for
oscillator synchronization where envelope-modulation of the slaved-oscillator VCO2 is needed.
> VCO2 Sync In: This input allows synchronization of VCO2 to VCO1. Patch this input to VCO1’s output with
VCO1 set to square waveform. Alternatively, the use of an external analogue oscillator is possible.
> VCO1 Out: This output carries the signal of VCO1 to be patched to other destinations.
> Mixer Out: This output carries the mixed signals of VCO1 and VCO2 in pre-filter position to be patched to
other destinations.
> VCF1 In / VCF1 Out: At input VCF1 In, an external signal can be fed into filter 1. VCF1 Out carries the
signal processed only by filter 1 to be patched to other destinations.
> VCF2 In / VCF2 Out: At input VCF2 In, an external signal can be fed into filter 2. The signal path is split
between the filters. Filter 1 will no longer be fed into filter 2. To be able to still use filter 1’s output, it is
necessary to patch output VCF1 Out to input VCA Add.
Output VCF2 Out carries the processed signal of filter 2, just before the VCA to be patched to other
destinations.
Note: Both filters work in series, one after another. In case, just a single filter is needed, patch the
oscillators’ output Mixer Out to input VCF2 In. For a parallel routing expand this routing by patching output
VCF1 Out into VCA Add.
> VCF2 CV In: This modulation input will control VCF2’s cutoff frequency individually.
> Contour In: Use this input to replace the internally connected ADSR envelope with an external modulator
that will address both filter cutoff frequencies simultaneously. In this case, the Contour control is used to
attenuate the CV-signal.
> ADSR In: This trigger input allows triggering the internal envelope with an external gate signal. With this
input patched, the internal pre-wiring to the gate signal on the unit’s rear panel is disconnected. However, a
MIDI-gate will still be received.
> ADSR Out: This output carries the signal of the ADSR-envelope to be patched to other destinations such as
the input VCA CV In to control the output volume (VCA).
> VCA CV In: This modulation input addresses the VCA. Patching this input will disconnect the pre-wired gate
routing.
> VCA Add: This input allows feeding external audio signals into the VCA. It will be merged with filter2’s
output.
MFB MicroZwerg User Manual - [4/5]
Rear panel connections
The unit’s rear panel offers three additional control inputs:
> CV In / Gate In: These two inputs allow MICROZWERG to be controlled by analogue step-sequencers or
keyboards with corresponding interfacing. The CV-input follows the common 1 volt per octave standard, which
is supported by most stepsequencers, analogue keyboards and MIDI/CV interfaces. The gate-input reacts to
signals between 5 to 10 volts with positive polarity. Both inputs work in parallel to the MIDI-input.
> LFO2 CV In: Input LFO2 In allows modulating the speed of LFO2. In addition to that, it will also vastly
increase the LFO’s modulation range. With CV-voltages up to 10 volts, its frequency will reach far into the
audible spectrum (approx. 3 kHz). If controlled by an analogue keyboard or a step-sequencer, LFO2 may be
used as second oscillator. Its output is available at LFO2 Out and can be fed back into the audio circuit at
input VCF2 In or VCA Add.
> In addition, the rear panel contains the Power input for the included external 9-volts power supply, the
On/Off switch, the MIDIinput and the Audio-Out jack.
MIDI
MICROZWERG receives MIDI-notes over a range of five octaves (C1-C6). Additionally, the unit processes note
velocity as well as pitch-wheel-data of ± two semitones.
The modulation wheel (MIDI-controller #1) allows addressing the cutoff-frequency of the filters, the VCA and
the frequency of the LFO. Modulation applies individually or combined as set by the Shift-function.
Setting the MIDI-channel
To set the MIDI-channel, press and hold Wave (LFO) for approx. one second. Keep holding and use the Rate2
control to set the MIDI-channel. The value is displayed using the LEDs of the LFO-waveform. Add up the
numbers next to the LEDs to set the channel. For example: 1+4 equals channel 5, 1+2+8 equals channel 11).
With no LED lit, MICROZWERG is set to MIDI-channel 16.
MFB MicroZwerg User Manual - [5/5]
 
tripbeat schrieb:
ein microzwerg expander wird es nun nicht geben. aber ausschliesen will ich es nicht. dafür eine neuauflage des kraftwergs mit anderem gehäuse (wie dominion) und neuen features, wir prüfen derweil ein neuen ladder filter, als auch eine andere tiefpass variante.
unser hauptaugenmerk liegt im bereich des nächsten jahres auf dominion x, dominion 1, dominion 6 (polysynth) und dominon d (drummy).
Alles klar! Danke für die Antwort. Der Dominion X klingt von den Features und dem Demo schon geil und ein Kraftzwerg mit ähnlichem Gehäuse als Partner ist ne prima Idee find ich.
 
tripbeat schrieb:
ein spasstool gerne, aber die liebe zeit.. das korgteil ist schon super, leider ist der ribbon zu klein plus eins, zwei andere features, welche ich gern hätte. ich stell hier die tage ma meine idee vor;-)

Gibt es hier aktuell was zu berichten? Irgendwelche neuen Pläne? 8)
 
Mr_Kaoss schrieb:
tripbeat schrieb:
ein spasstool gerne, aber die liebe zeit.. das korgteil ist schon super, leider ist der ribbon zu klein plus eins, zwei andere features, welche ich gern hätte. ich stell hier die tage ma meine idee vor;-)

Gibt es hier aktuell was zu berichten? Irgendwelche neuen Pläne? 8)
Eine Dominion-Family ist doch schon mal eine schöne Aussicht. Und ein Dominion-Drummi: Das könnte was werden! Ich freue mich schon drauf.

(Ich hätte ja gerne von MFB sowas wie einen "Halbmodular-Sherman" bzw. mehrfach-Multifilter mit Patchfeld - mit 2 x Distortion, 3 x LFOs, FX bzw. Delay, Envelope-Follower und einen davon triggerbaren Stepsequencer, der auf den/die Filter, Distortion, LFOs u.ä. geschaltet werden kann *träum*)
 
Da hast du sicherlich recht! :supi:

Aber ein Spasstool von MFB klingt einfach ziemlich spannend und interessant. Daher wollte ich mal nachfragen, ob man den Plan verworfen hat oder noch dran arbeitet. ;-)
 
Haben die - mal blauen, mal schwarzen - Oberflächen des Microzwerg´s was zu bedeuten? Auflagenbedingt oder so? Hab mir heute mal einen geordert, weil mich dieses Demo hier mächtig überzeugt hat :)

http://www.youtu.be/QUf_vuT4nxU

Der Bass bei 2:08 ist so schön 242 mäßig - zumindest schoss mir 242 bei dieser Sequenz sofort in den Kopf *g* Und auch sonst ist das, was ich bisher so gehört habe wirklich verlockend. Nach dem ganzen digitalen Zeug, scheint was Analoges doch die erste Wahl für meinen Soundgeschmack zu sein - und die MFBs kann man sich wenigstens mal leisten. Wenn er mir gefällt kommt noch ein großer Zwerg dazu ;-)
 
studio-kiel schrieb:
Haben die - mal blauen, mal schwarzen - Oberflächen des Microzwerg´s was zu bedeuten? Auflagenbedingt oder so? Hab mir heute mal einen geordert, weil mich dieses Demo hier mächtig überzeugt hat :)

http://www.youtu.be/QUf_vuT4nxU

Der Bass bei 2:08 ist so schön 242 mäßig - zumindest schoss mir 242 bei dieser Sequenz sofort in den Kopf *g* Und auch sonst ist das, was ich bisher so gehört habe wirklich verlockend. Nach dem ganzen digitalen Zeug, scheint was Analoges doch die erste Wahl für meinen Soundgeschmack zu sein - und die MFBs kann man sich wenigstens mal leisten. Wenn er mir gefällt kommt noch ein großer Zwerg dazu ;-)
die frontplatte ist schwarzblau, bei allen geräten;-)
 


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