Elektron Digitakt II - alles doppelt! 8 Takte, Viel Speicher, Kits

Revolution bei Elektron - 8 Takte, 400 MB Samples, 16 Stimmen und Stereo. Durch Leak gab es schon eine Menge Information:
Darunter auch 20GB Platz intern, um eigene Samples zu verwalten.

Das sind die Eckdaten mit faktisch gleichem Äußeren aber viel viel sinnvollen Updates im Inneren mit einer Stimmenzahl, die sogar zuließe nur mit Digitakt II ganze Tracks zu bauen. Das ganze wird bei 1050€ liegen.
Bei allem anderen kennst du die Daten sicher schon - 3 LFOs, 3 Effekte (Delay, Hall, Chorus)
16 CCs sind festzulegen und pro Spur ist sie weiterhin 4stimmig.
Es gibt 5 FILTR Machines und ansonsten alles von Digitakt was man kennt. 2 Monoklinken pro Ein/Ausgang findest du auf der Rückseite. Also auch so wie man es erwartet.
Die 4 LEDs sind zu 8 angewachsen und damit ist endlich Moogulatorlänge erreicht ;-) Wie bei der Electribe SX - sicher bietet diese mehr Stimmen - noch immer, aber 16 sind ein Wort - und weil sie polyphon sind, muss man gut haushalten damit. Es ist nun doch eher eine Groovebox, denn von den Features war die "altere" Digitakt das bereits. Aber die neue Maschine macht alles in Stereo und ist damit im JETZT angekommen und braucht deshalb auch viel mehr Speicher, vorher war es 64 MB RAM und 1 GB Speicher für Samples - also weniger als die Hälfte, damit kommen sie der Sache nah.
Neben Werp und Co gibt es noch den "Grid" Modus. Der ist demnach auch neu? Grid ist neu? Nein, das ist einfach der Slice-Modus und damit bekannt. Vermutlich auch noch ohne Trimmung wie im Octatrack.

Es gibt eine große Ladung von neuen Funktionen, teilweise Kit Verwaltungen wie im Rytm, Bänke A-H für Samples (bisher nur eine Bank von 128 Samples) und Anzeige von Parameter-Locks als LED, in welchem Menü die Parameter statt finden.
Außerdem auf breiter Ebene jede Menge andere Bedienschritte, die man als komplette Überholung der Maschine sehen muss. Das wäre schon als Update für die alte Digitakt einiges Wert.

Die 16 Spuren werden verteilt, dh. es gibt nicht wie vorher 8 MIDI und 8 Sampleslots eine freie Wahl und damit 16 Samplespuren und jede davon kann ALTERNATIV eine MIDISpur sein. Das ist anders. Es gibt also nicht weitere 16 MIDI Spuren MIDI - sondern man wird wohl hier meist alle Spuren für Samples nutzen und für polyphone Spuren auch mal 2-3 MIDI Spuren setzen. So etwa. Links ist ein "Keyboard" Taster dazu gekommen und die Machines seit OS 1.5 sind nun auch so beschriftet. Die Machines sind auch verantwortlich ob es Slices oder andere Abspieltypen sind. Stretch zB zieht die Samples in das BPM Schema und ähnliches.
Aber - Digitakt bleibt eine Drummachine für 16 monophone Stimmen oder aber polyphone Linien die Stimmen kosten und damit auch Spuren.

MIDI Thru gibt es zum Glück noch immer, es ist also alles wie man es braucht.

Elektron Digitakt 2.jpg
elektron-digitakt2.jpg


Weiter geht es hier https://www.sequencer.de/synthesizer/threads/elektron-digitakt-2.170902/

Mit OS 1.03 läuft auch Overbridge wieder.
Overbridge mit Version 2.13
 
Zuletzt bearbeitet:
Overbridge 2.13 und Digitakt OS 1.03 laufen nun zusammen.
Siehe Links oben im 1. Posting.
Braucht auch das letzte Transfer 1.8 - etwas scrollen - da ist es!

List of changes from OS 1.02 to 1.03​

Improvements
Added support for Overbridge 2.13.

List of changes from OS 1.01A to 1.02​

Improvements​

Added a new parameter, NOTE PARAM, in the PERSONALIZE menu where you can select the interaction behavior for whether the NOTE parameter settings should follow the set scale or not. Either turn the knob to set note value in the chromatic scale and push turn the knob to only select values that follow the set scale or the other way around.
On the mixer pages, the name of the page is now shown instead of the track number.
When using the page loop functionality in GRID RECORDING mode, the master playback position is now indicated by a blinking TRIG key on the top row (TRIG 1-8), and the currently played looping page is indicated by a blinking TRIG key on the bottom row (TRIG 9-16).
Improved the level metering on the sampling RECORDER page.

Bug fixes​

Transferring samples to the Digitakt II from a computer using Transfer was slower than expected.
The device could sometimes experience slow operation and crashes when the +Drive was getting filled up with content.
Some devices could sometimes exhibit problems with double-trigging when pressing the keys.
The external input gain was lower than on the Digitakt I.
Renaming a recorded sample resulted in an ERROR message being shown.
The pitch bend range was not -128 to +127. This resulted in unwanted behaviors when controlling the pitch bend.
Import of older Digitakt I projects could result in samples being mapped incorrectly.
When importing a project created on Digitakt I, the compressor sidechain source was not correctly converted.
When importing a Digitakt I project with GLOBAL FX/MIX turned on caused errors on the EXTERNAL MIXER page.
The LFO destination SAMPLE SLOT could only be modulated if the track used the ONESHOT machine.
Quickly pressing [FUNC] + [TRK] twice changed mute mode instead of exiting mute mode.
When in Euclidean mode, pressing already placed note trigs resulted in trigs remaining on the sequencer when switching to normal sequencer mode.
While transferring samples to the device while in the sample browser, the title bar intermittently flashed the full path of the current directory rather than just showing the current directory name.
Navigating up and down deep folder structures in the sample browser was slow.
The Sample auto-preview toggle’s state was not saved after reboot and always defaulted back to OFF.
The retrig parameters RTRG, VFAD, LEN, and RATE could not be recorded in LIVE RECORDING mode.
Pressing [TRK] + [TRIG] + [NO] gave a reload error message even though the reload worked.
The page looping behavior was not working as intended.
Live recording while looping a specific sequencer page could erroneously delete trigs from another sequencer page.
It was not possible to manually preview samples if AUTO-PREVIEW was set to ON.
Several of the chorus and delay parameters shared the same NRPN values.
It was not possible to control several FX parameter’s values using CC.
Sample preview audio was not sent over USB Audio.
When ENCODER DEST was set to INT+EXT, the chorus CC values were not sent to the correct channel.
When in STEP RECORDING or GRID RECORDING mode, entering and exiting the KEYBOARD SETUP menu also resulted in returning to the recording mode.
While in STEP RECORDING mode, exiting the KEYBOARD SETUP menu by pressing [NO] erroneously cleared the active step on the sequencer.
Pressing and holding [UP] or [DOWN] to scroll LFO destinations for the DESTparameter closed the destinations list.
The UI froze when saving a MIDI preset from track 16.
The VAL9 and VAL10 parameters did not send CC data on MIDI track 16.
The CC learn functionality could capture data received on the incorrect MIDI channel.
When using the CC learn functionality, it could show that it had learned a new CC value for an encoder even though it still controlled an earlier set CC value.
Some factory presets had invalid data and sample references, resulting in playback errors.
The MIDI track’s LFO destinations were sometimes not restored correctly after pattern reload.
When creating a chain, the pattern selection popup could, under some circumstances, erroneously appear.
It was not indicated in the LOAD PRESET SORTING menu in the FILTER section that a MIDI tag was applied.
The graphics in the SETUP menu were glitchy when scrolling from LEGATO to NOTE PRIORITY.
Part of the screen graphics sometimes disappeared when saving a recording.
Controlling the sample slot and sample bank parameters using CC did not work in other modes than Oneshot.
A track with retrig enabled did not retrigger when the device was in KEYBOARD mode.
 


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