YAMAHA
FS1R Digital Synthesizer Yamaha
FS1R
Built 1998
Type: digital
Hybrid: no
32 Voice / Stimmen
4x Multitimbral
standard Memory / Speicher
Value / Wert in 2017 ca. 370 € (-)
Synthesis: fm
OSC Features fm formantsequence shaping
Wave Shapes sine
8 OSCs + 8 SubOSCs
1 Filter lpf hpf bpf notch reso + hpf 2-4 Pole
2 LFOs sine square triangle saw s+h
35 Envelope Generators 16x H+4stage 2x 4stage 1x formantmulti 16xAIDI
MIDI CONTROLLER Control / Triggering
0 Keys with velocity aftertouch
Arpeggiator no
Sequencer no
(ID 126)
Type: digital
Hybrid: no
32 Voice / Stimmen
4x Multitimbral
standard Memory / Speicher
Value / Wert in 2017 ca. 370 € (-)
Synthesis: fm
OSC Features fm formantsequence shaping
Wave Shapes sine
8 OSCs + 8 SubOSCs
1 Filter lpf hpf bpf notch reso + hpf 2-4 Pole
2 LFOs sine square triangle saw s+h
35 Envelope Generators 16x H+4stage 2x 4stage 1x formantmulti 16xAIDI
MIDI CONTROLLER Control / Triggering
0 Keys with velocity aftertouch
Arpeggiator no
Sequencer no
(ID 126)
ABOUT most extended FM module with 88 algorithms, 8 Operators plus another 8 "unvoiced" Operators (allows narrow band noise), it's envelopes are all 4stage with hold (or not on pitch env). voices decrease when filter is used (16 voices with all filters working)
ABOUT sehr erweiterte Version der FM Synthese nach DX und SY Serie von Yamaha mit 8 Operatoren und Formantsequenzen. Es gibt genau 8 OPs und nochmal 8 unvoiced OPs, sie können Bandrauschen erzeugen und können über eine Formantsequenz gesteuert werden. 88 Operatoren. Stimmenzahl ändert sich bei Filtereinsatz (alle filter ein=16 Stimmen).
ABOUT
DETAILS all 8 voiced OPs have a bandwidth control and shape, control of contents of all 16 oscs. (unvoiced can be seen as band noise!) drawable formant sequence (very high resolution) - it's a long line, not something with stages. OPs have Hold, others time-level envelopes (4 stage). reads DX7 patches. pitch env on all OPs. formant envelope is drawable and hi-resolution.
DETAILS die Bandbreiten und Spektren der OPs können weitreichend geregelt werden. durch dieses "shaping" können verschiedenste Wellenformen und Obertongehalte gesteuert werden. Die unvoiced beschränken sich dabei aber auf Band-Rauschen. eine formantsequenz kann als lange "linie" aufgezeichnet (eingezeichnet!) werden, das habe ich als Hüllkurve mitgezählt. liest DX7 patches. pitch hüllkurve AD mit je einem Level auf Pitch pro OP (alle). formant hüllkurve für formantsequenzen ist sehr hochauflösend..
DETAILS
SOUND very complex sounds.
SOUND sehr komplexe klänge
SOUND