OBERHEIM
OBMx Analog Synthesizer Oberheim
OBMx
Built 1994
Type: analog
Hybrid: no
12 Voice / Stimmen
12x Multitimbral
standard Memory / Speicher
Value / Wert in 2017 ca. 999 € (rare)
Synthesis: subtractive
OSC Features pwm sync fm
Wave Shapes pulse triangle saw noise
2 OSCs
2 Filter lpf bpf hpf self reso 2-4 Pole
3 LFOs saw triangle pulse random s+h
4 Envelope Generators 4xmultistage
MIDI Control / Triggering
0 Keys with velocity aftertouch
Arpeggiator no
Sequencer no
(ID 188)
Type: analog
Hybrid: no
12 Voice / Stimmen
12x Multitimbral
standard Memory / Speicher
Value / Wert in 2017 ca. 999 € (rare)
Synthesis: subtractive
OSC Features pwm sync fm
Wave Shapes pulse triangle saw noise
2 OSCs
2 Filter lpf bpf hpf self reso 2-4 Pole
3 LFOs saw triangle pulse random s+h
4 Envelope Generators 4xmultistage
MIDI Control / Triggering
0 Keys with velocity aftertouch
Arpeggiator no
Sequencer no
(ID 188)
ABOUT Oberheim OB MX don buchla made this when oberheim was sold to gibson (the company that bought opcode and killed them afterwards) and later to viscount. it had only 2 voices form the factory that were expandable to 12 at quite high prices, thats the reason why it did not succeed.. it has oberheim and moog filters, quite a lot of stuff: 3 lfos, 2 VCOs, 4 ENVs, the OB filtercan be adjusted: bpf,lpf,hpf, the "moog" is a lpf 24dB/oct (what did you think?) ;) turning the knobs does NOT transmit to midi (no sysEx or CC!) and I am sorry to say that sometimes there were steppy/zippersounds when turning the cutoff. anyway it is an interesting synth.. it is NOT another Xpander! there is another layout of the Oberheim OB-MX, it's display is on the right and the knobs have moved a bit ,too.. seems they did it for the japanese area.. this considered to be the "OberM006" (read: OberMoog) the OB-mx had it's advantages for it's moog filters combined with oberheim filters. quite "exotic" because it has never been cheap and it's knobs do not send midi sysex/controllers. some noises while turning knobs.
ABOUT Oberheims letzter Synthesizer, bevor der Name an Viscount "leihweise" vergeben wurde brachte eine Zusammenarbeit mit Don Buchla. OB-MX SYNTHESIZER - DEUTSCH die meisten mx im umlauf haben auch selten vollausbau.. sind oft 2 oder 4 stimmig ausgestattet.. drehen? das geht.. aber das zippern ist imo sehr dominant.. dreht man am knopfe vorn, erreichen wir den britzelton. besonders bei cut / reso habe ihn seinerzeit gecheckt und sollte gegen einen xpander anstinken. den job tut er nicht. er ist eher was für buchla fans (der hat ihn quasi gebaut).. er hat auch nicht die "breite" .. auch wenn er evtl als ein xpander-nachfolger gedacht war (mehr von allem , auch manchmal etwas weniger..) wenn du das in gelungen haben willst (moog und SEM filter und co), dann ist ein andromeda die bessere wahl.. er hat modquellen,die kann man nutzen.. er versteht aber kein real-time sysex und das mit DER hardware.. dazu ist und wahr er sehr sehr teuer. er ist heute ein exot. dennoch ist er nicht nutzlos, man kann div. spezielle sounds machen.. und er ist schon analog.. in sachen env und lfo speed kann bernie sicher bessere auskunft geben.. ich hab in erinnerung, die sind besser als beim xpander / m12 (schneller) schritte und co hört man eben und beim drehen gibts wirklich noise ,den man ansich nicht haben will.. interne modquellen haben das problem aber nicht.. offenbar wollte man zwar zurück zu den reglern,hat es aber nicht konsequent genug getan für ein neues state-of-the-art gerät..
ABOUT
DETAILS a bit exotic because it can not send SysEx or Controller for realtime control, quite strange for that time.. it has a SEM-type of Oberheim Filter with multimode outs plus 4pole Moog-style LPF, thats why it is called Oberm00g or Oberm006. anyway, the filters are not that authentic.
DETAILS keine CC oder SysEx-Realtime-Steuerung, was zu der Zeit verwunderte. er hat einen SEM-artigen Filter mit allen Filtertypen plus "Moog" LPF / 24 dB pro Oct. - Filter, der ihm den Namen Oberm00g oder Oberm006 einbrachte. allerdings sind diese Filter eher nicht so authentisch, multi stage envs.
DETAILS
SOUND cool for FX sounds, a bit exotic because it can not send SysEx or Controller for realtime control, quite strange for that time.. not as fat as an Xpander..
SOUND Spezielle Effekte und recht vielseitig, hat aber keine CC oder SysEx-Realtime-Steuerung, was zu der Zeit verwunderte. nicht so fett wie ein Xpander..
SOUND
VERSION min. 2 voices , can be increased to 12 by 2voice-cards. different layout on older versions (display much more on the bottom section..)
VERSION ab 2 Stimmen bis 12 Stimmen je 2 Stimmen-weise erweiterbar. sehr frühe Versionen hatten ein anderes Layout (Display ist weiter unten)
VERSION